opleiden in school
Ontwikkelen

Hoe kan je je buiten school om ontwikkelen?

Misschien ben je op dit moment nog student en wil je jezelf naast je studie op andere vlakken ontwikkelen om bijvoorbeeld extra (werk)ervaring op te doen. In dit artikel vind je drie tips die je kunnen helpen om ervaring aan je CV toe te voegen.

Tip 1: Ga vrijwilligerswerk doen

Vrijwilligerswerk staat ontzettend goed op je CV om verschillende redenen. Ten eerste is vrijwilligerswerk zeer belangrijk om de maatschappij draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan alle vrijwillige krachten in verzorgingstehuizen, bibliotheken of ziekenhuizen. Ten tweede zien ook veel werkgevers het belang van vrijwilligerswerk in, hierdoor zullen jouw activiteiten op het gebied van vrijwilligerswerk zeker in het oog springen bij toekomstige sollicitaties.

Tip 2: Word trainer bij de lokale sportclub

Zeker als je zelf al actief bent bij een sportclub, kan het leuk zijn om iets terug te doen voor de vereniging en een jeugdteam te gaan training geven. Op die manier doe je ervaring op om met jeugd te werken en verbeter je tegelijkertijd ook competenties die tijdens het werkleven nog goed van pas zullen komen. Denk bijvoorbeeld aan vaardigheden als communiceren, leiderschap, samenwerken of organiseren.

Tip 3: Ga voor een bijbaan waar je relevante skills kunt ontwikkelen

Hoewel een gezellige bijbaan waar je makkelijk geld kan verdienen ook fijn kan zijn, is het misschien ook belangrijk om na te denken over je toekomst. Met een bijbaan die past bij het gene wat je later graag zou willen doen als beroep scoor je vaak punten bij een toekomstig werkgever omdat je in dat geval vaak al de nodige ervaring opgedaan hebt. Blijf dus jezelf oriënteren waar je passie ligt en durf ook een sprong in het diepe te wagen als een mooie kans voor een parttime baan naast je studie voorbij komt.